Sinds kort heb ik het functioneel beheer van AFAS op mij genomen binnen onze organisatie. Ik heb al diverse trainingen gevolgd en kan mijn weg steeds beter vinden. Maar… toch krijg ik zo nu en dan een vraag uit de organisatie welke ik niet gelijk op kan lossen.
Een collega van de Financiële afdeling vraagt mij of zij de autorisatie mogen krijgen om een dossieritem aan te mogen maken binnen een project in Profit. Zij zien de knop “Nieuw” niet wanneer ze binnen de eigenschappen van een project naar Dossier gaan.
Nu kan ik deze specifieke autorisatie niet vinden in de autorisatietool, maar wel de “algemene” autorisatie om binnen CRM een dossieritem aan te mogen maken. Is dit dan de autorisatie die ik zoek? Ik snap daar de logica niet helemaal van als dat zo is. Als iemand mij hier meer over kan vertellen zou ik dat erg op prijs stellen Alvast bedankt!
Waarschijnlijk is de collega in kwestie enkel gemachtigd om het projectdossier te raadplegen. Als je in de autorisatietool naar project navigeert en het tabblad dossier op “onderhouden” zet zal de knop wel beschikbaar komen.
Het is gelaagd in dit geval: het deel dat jij beschrijft geeft generiek recht om dossieritems vast te leggen, het tweede deel is recht om het projectdossier aan te mogen vullen.
Ik heb gekeken naar de autorisatie op het tabblad Dossier binnen Project en zie dat de betreffende persoon vanuit een paar standaard AFAS groepen “Alleen bekijken” rechten heeft en vanuit een paar andere standaard AFAS groepen “Onderhouden” rechten. Nu zou ik zeggen dat de hoogste rechten, dus Onderhouden dan leidend zijn. Echter is de “Nieuw” knop dus niet zichtbaar voor deze persoon. Zie ik nog iets over het hoofd?
Of moet het generieke deel vanuit CRM ook geautoriseerd zijn?
Ik las jouw oorspronkelijke bericht verkeerd, ze hebben beide nodig inderdaad. Generiek voor dossier insturen én onderhoud op het projectdossier
Als de rechten linksom wel iets toestaan en rechtsom niet telt altijd de situatie met de meeste rechten dus wat je ziet is logisch; de groep die wel het projectdossier mag onderhouden zorgt ervoor dat de collega wel het projectdossier mag onderhouden.